Brev:
Mad- og søvnproblematikker - 8 mdr.
13. november 2009
Alder:
8 mdr.
Mad- og søvnproblematikker - 8 mdr.
Kære Helen,
Efter at have fulgt en del af dine råd til andre "frustrerede" mødre med stor succes, så vil jeg nu spørge dig til råds om noget så trivielt men utrolig relevant, mad og søvn. På forhånd undskyld længden af mit brev...
Jeg har den mest vidunderlige glade datter på 8 mdr som er en lang, slank pige på 8 kg. Hun er begyndt at tumle meget rundt i cirkler og løfter numsen og benene så godt hun kan.
Hun har de første 6 måneder af sit liv ikke været tilhænger af lange lure om dagen (40min max) men sov til gengæld super godt om natten; ca kl 21-04 i et stræk, amning og så videre til ca kl 7-8.
Nu er hun blevet bedre til at sove om dagen, gennemsnitlig ligger hun vel på en times søvn tre gange dagligt. Men natten er ret så urolig.
Dagsrytme sådan ca:
kl 6-7: vågner
kl 8: havregrød med frugt og sødmælk
kl 9: evt amning (afh af nattens begivenheder). Sove (falder selv i søvn i sin barnevogn)
kl 10: Skorpe+vand,
Fri leg
kl 11.30: Frokost, trekornsgrød m grøntsagsmos
kl 12/13: Sove
kl 14: Fri leg
kl 15: Rugbrødshapser med pålæg, sødmælk
kl 16.00-17: sove
kl 17: amning el. mme (meget lille portion, 5 min eller 30 mL)
kl 17.30-18: aftensmad. Mosede kartofler med grøntsager, fisk el kødboller
kl 19-19-30: amning, putning med sutteklud, sut, sang og shhh...
kl 23/01: Vågner. Græder i enten halvanden time eller falder i søvn og vågner mange gange efterfølgende. Nægter at falde til ro medmindre jeg ammer
Vågner herefter alt fra én til tre gange og vil ammes.
Mad-problematikken:
Til morgenmad og frokost spiser hun virkelig store mængder! Hun er meget glad og ser ud til at nyde maden. Men når vi når til aftensmaden ser hun absolut ikke ud til at nyde måltidet. Hun knager og vil ikke have mange mundfulde. Vi har prøvet at aflede hendes opmærksomhed lidt og det hjælper, men der skal rimelig meget til.
Her på det sidste har hun efter ca 10 mundfulde (hvis vi når til det) vist "opkastfornemmelser" og har et par gange gylpet næsten det hele op igen - og så derefter vil hun slet ikke have mere. Kan det mon skyldes kartoffel konsistensen? Vi har ikke oplevet det med grød-måltiderne.
Vi har prøvet at tilbyde aftensmaden når vi ved hun er udhvilet, også prøvet når hun var træt, ligeledes når vi ved hun er sulten og tilsvarende ikke så sulten = samme resultat. Hvad kan hendes utilfredshed mon skyldes? Kan det være en god ide at prøve med grød om aftenen som jeg ved hun kan lide?
Jeg ammer hende efterfølgende hvor hun tager en ok portion (ved ikke hvor meget mælk jeg efterhånden har) og så bliver hun puttet med varierende succes og falder i søvn efter 5-45 min. (altid i sin egen seng).
Søvn-problematikken:
Størstedelen af nætterne vågner hun mellem 23-00, grædende og kan ikke falde i søvn sådan uden videre. Hvis det er mor her som tager hende bliver hun gerne ved med at græde til jeg ammer hende. Hvis det er far falder hun somme tider i søvn igen men vågner så kort tid efter - op til flere gange. Vi bliver nødt til at tage hende op næsten hver gang, men vi lægger hende inden hun falder i søvn i vores arme. Hun vil ikke have sutten og kan blive stiktosset hvis vi prøver at liste den ind. Til sidst giver vi op og jeg tyer til amning. (vi har prøvet vand - no good) Jeg er til dels også i tvivl om hvorvidt hun egentlig er sulten, når nu hun ikke har fået særlig meget aftensmad...
Jeg ammer hende liggende og uanset om hun kommer tilbage i sin egen seng eller falder i søvn ved siden af mig (oftest), så kan hun efterfølgende vågne op flere gange, hvor jeg enten kan slippe afsted med en shhh eller bliver nødt til at amme fordi jeg er for træt til at gøre modstand hvis hun bliver alt for ked.
Summa sumarum; tror du, at hun er sulten når hun vågner og er vågen i en længere periode?
Det skal lige siges, at hun nu ligger i vores soveværelse i sin egen seng, men at hun har prøvet at være i sit eget værelse netop fordi vi troede hun vågnede pga os. Det ændrede ikke noget og vi orkede bare ikke at rende frem og tilbage og ligge på gulvet om natten.
Har overvejet nu at flytte hende ind i hendes eget værelse igen og lade far tage over de første mange timer. Er det synd at give hende "en kold tyrker" hvis hun nu rent faktisk er sulten? Og kan hun forstå hvis vi f.eks sætter et tidspunkt, hvor far gerne må komme ind med hende til amning eller er det forvirrende?
På forhånd tak og undskyld det lange og de mange spørgsmål :)
Med venlig hilsen
Kirsten